• کل بازدیدها :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد مطالب :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تحلیل آمار سایت و وبلاگ

 

ایمان به معاد در تأمین عدالت اجتماعی که دغدغه انبیا و مصلحان واقعی بود، کارایی فوق العاده‌ای دارد. تزاحم و برخورد منافع از لوازم اجتماع انسانی است که در آن ناتوان و نیرومند با هم زندگی می‌کنند و قوی‌ترها پیوسته می‌خواهند همه چیز را به خود اختصاص دهند، لذا وضع قانون ضرورت می‌یابد.ایمان به معاد و حساب موجب امتناع انسان از ظلم به دیگران می‌شود.

وباز درجایی دیگر برای تلاش در انفاق های اقتصادی وکمک به هم نوعان می فرمایند:" یَابنَ آدَم کُن وَصِیَّ نَفسِکَ فی مالِکَ وَاعمَل فِیهِ ما تُؤثِرُ أن یُعمَل فِیهِ مِن بَعدِکَ " «ای فرزند آدم خودت وصی مال خویش باش امروز به گونه ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.» نهج البلاغه حکمت 254،ص487 بادقت درکلمات گهربار مولا علی علیه السلام می یابیم که هر جا مردم تشویق به انفاق وکمک به هم نوعان نموده است به نوعی توجه به قیامت داده است نمونه ای از آن درقسمتی از خطبه 183نیزبه چشم می خورد: "الله الله مَعشَرَ العِباد واَنتُم سالِمونَ فی الصِّحَّةِ قَبلَ الضِّیقِ ......واَنفِقُوا اَموالَکُم وخُذوا مِن اَجسادِکُم فَجُودوا بِها علی اَنفُسِکُم ولا تَبخَلوا بِها عَنها فَقَد قالَ اللهُ مَن ذَالَّذی یُقرِضُ اللهَ قَرضاًحَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ اَجرٌ کَریمٌ . بقره 245" «خدارا خدارا ای جمعیت انسانها پروا کنید حال که تن درست هستید نه بیمار،و درحال گشایش هستید نه تنگ دست ...... با اموال خود انفاق کنید از جسم خود بگیریدوبر جان خود بیافزایید ودر بخشش بخل نورزیدکه خداوند فرمود: کیست که به خدا قرض نیکو بدهد؟ تاخداوند چند برابرعطا فرمایدوبرای او پاداش بی عیب ونقص قرار دهد.» ودرحکمت 280 می فرماید:" مَن تَذَکَّرَ بُعدَ السَّفَرِ استَعَدَّ" «کسی که به یاد سفر طولانی آخرت باشد خود راآماده می سازد.» بنابراین قیامت باوری در ایجاد جامعه قانونمندورعایت حقوق هم نوعان نقش اساسی دارد.

معادباوری وتامین عدالت اجتماعی

ایمان به معاد در تأمین عدالت اجتماعی که دغدغه انبیا و مصلحان واقعی بود، کارایی فوق العاده‌ای دارد. تزاحم و برخورد منافع از لوازم اجتماع انسانی است که در آن ناتوان و نیرومند با هم زندگی می‌کنند و قوی‌ترها پیوسته می‌خواهند همه چیز را به خود اختصاص دهند، لذا وضع قانون ضرورت می‌یابد.ایمان به معاد و حساب موجب امتناع انسان از ظلم به دیگران می‌شود. باید دانست که بی‌ایمانی به جهان آخرت، ریشة سرکشی و بی‌عدالتی انسان‌هاست: «وَاسْتَکْبَرَ هُوَ ... وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَیْنَا لَا یُرْجَعُونَ». (قصص / 39)

بی‌عدالتی یکی از دردهای فراگیر بشر است و استکبار جهانی بیشترین حق کشی را در حق ملت‌های ستمدیده دارد. طغیان‌ها، انکارها و تباهی‌ها از نظر قرآن در اثر بی‌اعتقادی به معاد است. مسلّماً اگر آنان قیامت را باور ‌داشتند، در رفتار غیرانسانی خویش تجدیدنظر می‌کردند.

امام علی(ع) فرمود:سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای (جانگداز) سعدان به‌سر ببرم و با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوش‌تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم. (نهج البلاغه دشتی خطبه 224، ص327 )





نظرات :
سربرگ : اندیشه ومعارف اسلامی، 
برچسب ها :
مطالب مرتبط :




نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic